Skip to main content

Administratie op orde?

Financieel gezond worden, begint met een geordende administratie. Het geeft rust en voldoening te weten dat als je eens stukken bij elkaar moet zoeken, je deze er zo bij kan pakken. Als je de administratie op orde hebt, ontstaan er ook minder snel financiële problemen. Maar hoe zorg je nu voor een geordende administratie?

Je kunt je administratie op twee manieren ordenen. Schriftelijk middels een ordner met tabbladen, of digitaal waarbij je bijvoorbeeld in je emailprogramma een hoofdmap “administratie” aanmaakt en daaronder mapnamen ‘hangt’.

Het principe is hetzelfde, maar maak wel een keuze hoe je dit wilt gaan doen, anders blijft het onoverzichtelijk. Ieder tabblad of map krijgt een naam die overeenkomt met jouw inkomsten en (vaste) uitgaven. Maak ook een tabblad/mapnaam aan voor “te betalen rekeningen”, “garantiebewijzen” en “pensioenoverzichten”.

Tien ordners op de plank?

Ben jij het type dat nog 10 verschillende ordners op de plank heeft staan? Schoon ze dan gauw op naar één, waarbij je ook altijd het oorspronkelijke contract bewaart. Overzichten die jaarlijks terugkomen, zoals een zorgpolis vervangen de vorige. Daarmee kun je die oudere versie meteen weggooien.

Eén ordner

Wist je dat je jouw administratie in één ordner kunt bewaren? Als particulier ben je namelijk niet verplicht je administratieve gegevens te bewaren. Wel is het zo dat de Belastingdienst tot 5 jaar terug belasting mag navorderen. Dan is het wel handig om loonstrookjes en bankafschriften tot vijf jaar terug te bewaren. Tegenwoordig hebben veel mensen deze gegevens in een app staan. Mocht het nodig zijn, kun je ze alsnog opvragen.

Bijhouden van je administratie

Eénmaal geordend, is het fijn om je administratie bij te houden. Dit begint bij de post die je dagelijks op de mat terugvindt of in je emailbox. Hierbij nog enkele tips:

Post in de brievenbus of in je inbox? Maak direct een keuze!

  • Gooi (na het lezen) reclame, de krant, stadsbladen, enzovoort, weg.
  • Bewaren: Post die je moet opbergen zoals een rekeningafschrift of jaaropgave stop je meteen achter de juiste tabblad of verplaats je naar de juiste map.
  • Actie: Post waar je iets mee moet doen stop je achter het tabblad “actie” of je maakt een kopie van je emailbericht en verplaatst hem naar je agenda of taken. Neem één keer per week op een vaste dag de actiepost door. Betaal dan ook je rekeningen. Liggen deze nog ver in de toekomst? Kom niet in de verleiding de rekening te laten liggen, maar plan hem dan in. Op je bankierenapp kun je heel gemakkelijk een datum opgeven waarop je graag wilt dat de rekening betaald wordt.
  • Welk tabblad/mapnaam? Vind je het lastig om een ordner of administratie op je computer in te richten? Geef ieder tabblad, of mapnaam een thema, zoals bv. “actie”, “wonen”, “gas/electra”, “verzekeringen”, etc.
  • Nieuwste post plaats je altijd vooraan, zodat je altijd de meest recente informatie voorhanden hebt. Een rekeningafschrift uit maart zit dus voor het rekeningafschrift van februari.

Administratiemap inrichten, hoe doe ik dat?

Wil je heel graag starten, maar weet je niet goed hoe/waar te beginnen? Op dit moment ben ik een e-book aan het maken die jou stap voor stap helpt jouw administratie in te richten, ook nog voorzien van tips. Wil je dit e-book zodra ie klaar is? Vul dan onderstaand formulier in.

Dit was de eerste stap op weg naar een financieel gezonde huishouding! Succes met ordenen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *