Skip to main content

Wijziging wet gemeentelijke schuldhulpverlening, verregaande bemoeizorg of goede zaak?

Afgelopen dinsdag, 23 juni was het zover.  De eerste Kamer heeft ingestemd met een wetswijziging die op 1 januari 2021 ingaat en mogelijk maakt dat gemeenten in een vroeg stadium schuldhulp kunnen gaan aanbieden. Een goede ontwikkeling als het gaat om de grote schuldenlast onder mensen in Nederland. Naar schatting hebben ruim 1,4 miljoen mensen in Nederland te kampen met problematische schulden, of lopen het risico deze te ontwikkelen.

Het is gebleken dat mensen niet meteen hulp vragen en hier vaak jaren overheen laten gaan en ze pas aan de bel trekken als het echt niet meer anders kan. Het schuldenprobleem is dan vaak al zo groot én problematisch, dat ze dan alleen nog met een schuldhulptraject uit de schulden geholpen kunnen worden.

Dat jarenlange wachten en de grote financiële en maatschappelijke gevolgen die daaruit voortkomen, daarvan heeft de overheid gezegd dat dit anders moet. Door de wetswijziging meent de overheid dat deze benadering het verschil kan maken in mensenlevens en hopen ze ermee te voorkomen dat mensen in een uitzichtloze schuldensituatie belanden.

Wat houdt de wetswijziging precies in?

Gemeenten wisselen de gegevens van burgers met betalingsachterstanden uit met woningcorporaties, energiebedrijven, waterbedrijven en zorgverzekeraars. De mensen met schulden komen hierdoor op tijd in beeld en een medewerker van de gemeente, veelal een medewerker van het sociaal wijkteam, neemt dan uit eigen beweging contact met jou op.   

Heb je een achterstand bij één van genoemde bedrijven, dan betekent het concreet

Dat je ongevraagd en wellicht onaangekondigd geconfronteerd wordt met bijvoorbeeld een huisbezoek van een sociaal medewerker van de gemeente. Deze medewerker heeft jouw gegevens rondom jouw betalingsachterstanden paraat en doet je het aanbod of je schuldhulp wil. Dit kan jou best een gevoel van inbreuk op je privacy geven en dat gevoel is terecht. Het idee alleen al dat ‘iemand’ op de hoogte is van jou achterstanden zonder zelf toestemming te hebben gegeven, is niet echt prettig.

Verregaande bemoeizorg, of goede zaak?

Vooropgesteld is de intentie vanuit de overheid natuurlijk goedbedoeld. Een achterstand in één van de belangrijkste vaste lasten als huur, energie, water  en zorg is zorgwekkend, omdat deze schulden kunnen uitmonden in ingrijpende gebeurtenissen zoals een huisuitzetting of afsluiting. De gevolgen en impact hiervan op mensenlevens zijn groot en immens en dat moet voorkomen worden waar het kan. Ik heb zelf tijdens mijn loopbaan gezien en meegemaakt hoe kapot mensen kunnen gaan aan een forse huurschuld en hoe dat hun leven heeft beïnvloed.

Maar aan de andere kant….. Je zult op het moment van de gegevensuitwisseling net in een vervelende periode in je leven zitten waardoor je hoofd even naar andere dingen staat en je ‘vergeten’ bent de huur of zorgverzekering te betalen. Staat er opeens onaangekondigd een medewerker van de gemeente op je stoep met de vraag of je schuldhulp wilt, terwijl je prima in staat bent om je financiële zaakjes op te lossen.  

Of je bent diegene die altijd netjes betaalt, alleen nét iets te laat, waardoor je op die lijst belandt en ook jij geconfronteerd wordt met de vraag of je schuldhulp wilt.

Het is een gevoelige discussie die mogelijk zal losbarsten als mensen pas écht begrijpen wat deze wetswijziging precies inhoudt en waarmee ze geconfronteerd zullen worden. .

Geen behoefte aan die -min of meer- verplichte bemoeienis vanuit de gemeente?

Zorg er dan voor dat die medewerker niet op je stoep hoeft te staan! Durf eerlijk en kritisch naar je eigen financiële situatie te kijken. Heb je een achterstand, spreek dan op tijd een regeling af. Let er dan op dat deze termijnen niet te hoog zijn. Je hebt immers nog meer vaste lasten en je boodschappen moeten ook betaald. Heb je een te hoge afbetalingsregeling afgesproken en kun je die niet nakomen, dan kan deze regeling averechts gaan werken en je verder in de problemen brengen.

Zit je al in de problemen en heb je geen overzicht meer, schakel dan een professionele budgetcoach in!

Hiermee pak je zelf de regie! Naast dat het een prima eerste stap is voorkom je hiermee ook de aangekondigde schuldhulp vanuit de gemeente.  Daarbij werk je zelf  -onder begeleiding en ondersteuning-  aan je huidige situatie én aan je eigen toekomst. Op jouw manier en tijd die jij ervoor nodig hebt, maar met een resultaat waar jij jarenlang profijt van hebt! 

  1. Jij beheert je eigen geld
  2. Je blijft zelf verantwoordelijk en maakt zelf keuzes
  3. Jij geeft je wensen en doelen aan
  4. Jij leert om anders naar geld en je uitgaven te kijken. Door deze blijvende verandering werk je doelmatig aan je toekomst en heb je hier voor de rest van je leven profijt van!

Maar een professionele budgetcoach kost geld

Ja dat klopt, maar laat dit het laatste zijn wat je tegenhoudt in professionele hulp voor jezelf! Er zijn genoeg creatieve manieren die budgetcoaches kunnen inzetten om jou die professionele hulp te bieden.

Want juist als je kwetsbaar bent is het van enorm belang dat je begeleidt wordt door iemand die weet en kennis van zaken heeft zoals fiscaliteiten, toeslagen, betalingsregelingen, schuldhulpverlening, het BKR en budget- en jaarplannen, zodat jij een goed totaaladvies krijgt.

Want dat verdien jij!

Wil jij geen ongevraagde ‘bemoeienis’ maar wel professionele hulp? Stuur mij gerust een whatsappbericht of vul onderstaand formulier in en ik neem contact met je op!

Mariska Eshuis, jouw persoonlijke budgetcoach!

Contactformulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *