Skip to main content

Een goede basisadministratie

Is belangrijker dan je denkt. Zet jouw administratie vandaag nog op!

Hulp bij administratie

Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft (47%) van de Nederlanders zijn administratie niet op orde heeft. Het maakt hierin niet uit of je een grootverdiener bent, of iemand die leeft van een bijstandsuitkering. 

Een administratie voeren én bijhouden  is voor velen geen leuke taak en wordt al snel vergeten, of overgeslagen. Een ongeordende administratie hoeft niet persé een probleem te zijn. Zolang je maandelijks geld overhoudt, je post opent en rekeningen op tijd betaalt, is er weinig aan de hand. 

Het is een ander verhaal als je te maken krijgt met omstandigheden waardoor er op financieel gebied veel gaat veranderen en je het overzicht verliest. Bijvoorbeeld na het overlijden van je partner,  bij een scheiding, of als je werkloos raakt.

In zo’n situatie staat je hoofd vaak niet naar geldzaken of administratie. Toch zul je hiermee aan de slag moet, om problemen te voorkomen.  Bewijsstukken of brieven aanleveren kan dan problemen opleveren. Je zult dan nét zien dat je niet meer weet wat je ermee gedaan hebt, of waar je het gelaten hebt. Een berg post of emails doorworstelen is dan het enige wat je kunt doen.

Los van de gebeurtenissen die impact hebben op je geldzaken, besteden we ook minder tijd aan onze administratie. En dat heeft ook met het huidige tijdperk te maken, waarin we steeds minder poststukken ontvangen. Bedrijven maken meer en meer gebruik van digitale communicatie. Een schriftelijke administratie blijven voeren, kost je enorm veel tijd, omdat je stukken zelf actief moet gaan printen. 

Daarnaast moet je ook vaker inloggen bij een ‘mijn omgevingen’. Een digitaal loket waartoe je pas toegang krijgt na het invoeren van je  gebruikersnaam en wachtwoord, of gebruik van DIGID. 

Berichtgevingen komen op zoveel verschillende manieren bij je binnen dat het je kan overvallen en onrust geeft. Meegaan in deze digitale wereld is dan het beste wat je kunt doen en ik kan jou daarbij helpen en begeleiden.  

Ik help jou graag bij: 

  • Het opzetten van een digitale administratie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een mappen structuur binnen je emailbox en laptop zelf.
  • Het overzetten van een schriftelijke administratie naar een digitale administratie. 
  • Het aantal administratiemappen terugbrengen naar één, hooguit twee, mocht je een combinatie willen van een schriftelijke én digitale administratie.

Wil jij graag opruimen en af van die ‘oude’ multomappen op je plank?
Wil je graag overstappen naar een digitale administratie en hiervoor vaardigheden aanleren?
Mail of bel mij vrijblijvend. Ik help graag!

11 Tips voor het voeren van een goede administratie

  1. Open je post zodra je deze ontvangt. Wéét wat erin staat en handel zo nodig.
  2. Ruim post wekelijks op; plan hiervoor een vast moment en/of op een vaste dag.
  3. Check wekelijks je mailbox. Zo’n inbox loopt snel vol en naar beneden moeten scrollen, demotiveert.
  4. Wees kritisch op nieuwsbrieven! Meld je af voor diegene die maar één doel hebben; jou verleiden tot aankoop. 
  5. Rekening ontvangen? Betaal hem direct, of plan de betaling in, in je bankierenapp. 
  6. Gooi meteen weg, dat weg kan! Betaalde facturen zijn betaald en hoef je niet te bewaren. Uitzondering: garantiebewijzen, declaraties.  
  7. Voorkom opstapeling van post op een stoel, of een andere plek in huis, sorteer met bakjes. 
  8. Herinnering(en) ontvangen? Neem zo snel mogelijk contact op met de verzender en maak een betaalafspraak. Zo voorkom je verdere achterstanden.
  9. Betaal je vaste lasten automatisch.
  10. Plak een Nee-Nee,  of Nee-Ja sticker op je brievenbus.
  11. Een partner die de administratie aan jou overlaat? Niet accepteren. Betrek hem/haar tenminste één keer per maand. 
“Regelmatig je administratie doen, kost minder tijd dan zoeken”