Hoe maak ik als zzp’er, of startende ondernemer een financieel gezonde start?

Opnieuw kreeg ik een jonge zzp’er op mijn pad die haar onlangs liet uitschrijven bij de Kamer van Koophandel. Zo jammer! De reden?  Ze wist niet goed wat ze met de belastingen aan moest. Er waren boetes ontstaan en de zaken zelf gingen ook niet meer zo best. Haar inkomen en uitgaven hield ze zelf nauwelijks bij. Eerder was er een boekhouder betrokken. Deze deed ook de kwartaalaangifte van de btw-belasting. De boekhouder stopte, wat betekende dat ze haar (zakelijke) financiën zelf moest gaan doen.

Geld voor een andere boekhouder was er op dat moment niet (meer). Ze zag geen andere uitweg meer dan haar uit te schrijven. Zo jammer! Want met een stuk begeleiding op het zakelijk budgetteren, ben ik ervan overtuigd dat ze het gered had.

Veel startende ondernemer hebben moeite met het zakelijk budgetteren en zien hier tegenop. Dit komt voornamelijk door de onzekerheid, maar ook de angst dat je iets ‘fout’ doet. Velen schakelen dan al snel een boekhouder of administratiekantoor in, terwijl dit in de eerste beginperiode tot misschien wel zelfs twee jaar niet nodig is. Even afhankelijk op welk gebied je verkoopt, of je dienst verleend natuurlijk.

Alle startende ondernemers of zzp’ers gun ik een financieel gezonde start!

Als startende ondernemer blaak je van zelfvertrouwen! Je gelooft in jezelf en in jouw product. Natuurlijk! Daarom durfde je deze stap te zetten en aan jouw kennis en kunde ligt het niet. Je richt je dan ook volledig op de markt. Hoe krijg ik mijn product of dienst goed aan de man.

Het minst leuke deel, de boekhouding, wordt vaak als een vervelende klus ervaren. Je weet niet hoe het zit met de kwartaalaangifte van de omzetbelasting (btw), hoe je goed je omzet en zakelijke uitgaven bijhoudt en hoeveel ‘salaris’ je aan jezelf kunt geven en reserveren. Het zweet breekt je uit en je ziet dat niet zitten. Bang om zelf fouten hierin te maken of iets verkeerd te doen. Ondanks dat je omzet misschien nog niet zo hoog is, kies je voor zekerheid en laat je de boekhouding uitbesteden.

In mijn beleving kan iedere startende zzp’er de boekhouding in de eerste startfase prima zelf doen. Hiermee bespaar je op de kosten van een boekhouder of administratiekantoor.

Het is niet moeilijk, maar je moet er wel serieus aandacht en tijd aan besteden. Hoe fijn is het daarna als alles op financiële rolletjes loopt? Daarbij…..  je WILT toch ook gewoon zelf WETEN en BEGRIJPEN hoe het zit met jouw maand- en jaarcijfers. Meten is weten en behoeden je voor een minder leuke afloop, zoals ik eerder beschreef.

Om je een idee te geven hoe je dit kan leren, geef ik je een aantal stappen die je kunt doorlopen en tips.

De belangrijkste stap is natuurlijk dat je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Gefeliciteerd! Je mag starten! Daarna kun je de volgende stappen zetten:

  • Open een zakelijke beheerrekening. Koppel hieraan ‘spaarpotjes’. Is dit bij jouw bank niet mogelijk, open dan ook zakelijke spaarrekeningen. Bijvoorbeeld vier stuks. Eén voor de omzetbelasting. Eén voor de inkomstenbelasting. Eén voor toekomstige investeringen en één voor je eigen ontwikkeling.
  • Sluit benodigde verzekeringen af (bijvoorbeeld een bedrijfs-, of beroepsaansprakelijkheid)
  • Zoek een factuurprogramma die bij je past en richt deze in.
  • Maak een apart excelbestand aan voor jouw boekhouding.
  • Maak een inkomsten/uitgaven overzicht van jouw zakelijke vaste lasten
  • Plan wekelijks een uurtje (of twee) in je agenda om je facturen te maken en jouw excel bestand bij te werken

Stappen/tips met betrekking tot de belastingen

  • Maak een keuze hoe je wilt omgaat met de te betalen inkomstenbelasting. Reserveer je hier maandelijks geld voor (in jouw spaarpot), of ga je die maandelijks via de voorlopige betaling aan de belastingdienst betalen.
  • Aan het einde van de maand wanneer je weet wat je omzet is geweest, reserveer je de te betalen omzetbelasting, de te betalen inkomstenbelasting én jouw inkomensafhankelijke bijdrage aan de Zorgverzekeringswet (deze laatste wordt heel vaak vergeten en bedraagt 5,75% (in 2021) van je omzet. Lees hier meer over deze verplichte bijdrage) en natuurlijk ook wat je jezelf aan salaris kunt storten. Hoe langer je een eigen bedrijf hebt, hoe stabieler dit vaak wordt! (als het goed is ;-))
  • Doe in de maand na een verlopen kwartaal jouw aangifte omzetbelasting (verplicht!). Deze moét uiterlijk 30 april, 31 juli, 31 oktober en 31 januari gedaan zijn. Doe je dit niet, riskeer je een flinke boete.
  • Na een jaar doe je als particulier belastingaangifte. Afhankelijk van de hoogte van jouw omzet doe je dat via ‘inkomsten uit onderneming’, ‘freelancer’ of ‘inkomsten uit overig werk’.

Beren op de weg? Herkenbaar!

Als budgetcoach én startende ondernemer heb ik beide kanten van de medaille meegemaakt. Ook ik zag in eerste instantie een enorme beer op de weg! De beer die in mijn geval ook vooral ‘belastingen’ heette. Zo’n belemmerende overtuiging die mij iets langer weerhield om te starten, terwijl dit achteraf gezien, totaal niet nodig bleek.

Nu na ruim 2,5 jaar weet ik dat ik me écht voor niets druk heb gemaakt, want het is allemaal meer dan prima te doen. De klant die ik nu begeleid, gaat volgend jaar opnieuw voor haarzelf beginnen. Nu ze in loondienst werkt, ruimen we de huidige financiële problemen op. Daarna duikt ze opnieuw het diepe in, maar met dat verschil dat ze de eerdere ervaring in haar rugzak heeft en na mijn begeleiding financieel onderlegd is! Het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan. Ik ben blij dat ik haar hiermee kan en mag ondersteunen.

Ik hoop dart je als startende ondernemer iets aan dit blog hebt en wens je veel succes met je eigen bedrijf! Zou je de zakelijke financiën, net als ik en mijn klanten, zelf willen inrichten en doen, maar wel graag met ondersteuning? Ik help je graag bij dit mooie leerproces.

Interesse? Vul gerust het contactformulier in. Liever eerst wat meer informatie? Bel me gerust!!

Met budgettaire groet,

Mariska Eshuis

boekhouding, boekhouding zelf doen, preventie, startende ondernemer, zakelijk budgetteren, zzp'er

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contactgegevens

Mariska Eshuis
Mail mariska@budgetcoachme.nl
Telefoonnummer 06 525 884 31

KVK nr. 75258943

Werkdagen

  • Maandag:           9.00 – 17.00 uur              en          19.00 – 21.00 uur
  • Dinsdag:             9.00 – 14.00 uur
  • Woensdag:         9.00 – 12.00 uur              en          19.00 – 21.00 uur
  • Donderdag:        9.00 – 16.00 uur                            
  • Zaterdag :           9.00 – 13.00 uur