Online “shop”verleidingen. Kun jij ze weerstaan?

Het is eind maart. De eerste weken hebben we thuis doorgebracht. Heb jij, net als ik, ook gemerkt aan je uitgaven dat deze de afgelopen weken flink verminderd zijn?

Zo hebben wij door het thuiswerken nauwelijks hoeven tanken, waardoor we hierop € 150,- bespaarden. Ook geven we vrijwel niets meer uit aan vrijetijdsuitgaven. Omdat ik als zzp’ thuis werk, gunde ik mezelf geregeld een gezellige lunch met een vriendin om even te socializen. Ook stond er wel eens een heerlijk etentje op de planning, zo niet deze afgelopen weken. Mijn kinderen gaan graag naar een zwembad, houden van een filmpje in de bioscoop of razen uit in een van de binnenspeeltuinen, maar ook die activiteiten liggen nu stil. Net als de cadeautjes die we even niet hoeven te kopen voor familie-, vrienden- of kinderfeestjes omdat ze geannuleerd zijn. Al met al toch gauw een besparing van tussen de €100,- en €150,-.

We houden nu dus geld over met dank aan het feit dat ons inkomen hetzelfde is gebleven en ik mijn uitgaven met betrekkig tot de boodschappen niet als een hamster veranderd heb. Wat fijn! Want als zzp’er denk ik natuurlijk ook aan mijn eigen toekomst. Vanaf juli is de kans groot dat ik net als andere ondernemers afhankelijk ben van de opdrachten die ik krijg. Tot die tijd zetten we het overgebleven geld maar verstandig opzij en heb ik nog het geluk dit zo te kunnen doen. Want je zult in de horeca werken? Of in een ander keihard getroffen sector.

Om de plaatselijke horeca en middenstand hierin te steunen, besloten wij om wekelijks op vrijdag online eten te bestellen. Wij blij met nog een soort gevoel van ‘uit eten’ zijn en zij ontzettend dankbaar met deze omzet en dus inkomsten.

Maar heee….. dat online shoppen is in deze tijden natuurlijk wel een dingetje! Hoe ga jij in deze tijden hiermee om? Koop jij veel online, of weersta jij de verleiding?

De online verleidingen zijn aan de orde van de dag. Nu we thuis zijn en veel achter ons mobiel, ipad of laptop zitten, worden we hier dagelijks mee geconfronteerd. Tel daar de verveling bij op en je bent een potentieel slachtoffer. Pakketbezorgers zijn drukker dan ooit en winkels spelen hier slim op in.

Is het je al wel opgevallen hoeveel mailtjes je krijgt van online winkels die je verleiden tot het doen van aankopen? Mijn inbox stroomde er vol mee zodra de verscherpte maatregelen door meneer Rutte werden aangekondigd. De een na de andere webwinkel strooit met kortingen en aanbiedingen. En natuurlijk verzend iedere webwinkel gratis!

En ik begrijp dat! Ook deze winkels trekken alles uit de kast om deze crisis door te komen en te overleven. Logisch! Maar helpt het jou? Het gaat er bij deze verleidingen om wat jij ermee doet. Blijf je bewust hiervan en waarom je zou moeten kopen. Stel jezelf de vraag of je iets echt nodig hebt, of dat het is iets is wat wel kan wachten. Beter is het om je bespaarde geld weg te zetten voor tijden waarin het financieel minder met je gaat. En die situatie kan zich sneller aandienen dat jij denkt.

Heb jij de luxe positie dat je in deze tijden nog van alles kunt kopen, dan is dat fijn. Dan geef ik je de tip om in plaats van online te shoppen, deze tijd te gebruiken als een prachtige kans om je administratie en je huishoudboekje eens flink door te spitten en je bewust te worden van jouw financiële situatie.

Zorgelijk

Maar de online verleidingen bereikt ook een groep mensen die ze beter niet kunnen ontvangen. De groep mensen die als gevolg van deze crisis nu al te maken hebben met inkomsten- en baanverlies. Zij móeten zich plots gaan aanpassen aan een nieuwe situatie om niet in de financiële problemen te komen. Pittige veranderingen doorvoeren op hun huishoudboekje om deze problemen voor te zijn. Hoe graag en hoe goed je je best daarvoor doet, dit brengt vaak stress en spanningen met zich mee. En laat nou net die factoren een probleem vormen voor het tegengaan van online impuls-aankopen. En dat is zorgelijk, want juist de online verleidingen kan ze (verder) in de financiële problemen brengen.

Hierbij wat enkele tips. Doe er je online voordeel mee 😉

  • wees je bewust van het feit dat de winkel je iets verkopen wilt
  • stel jezelf de vraag of je iets echt nodig hebt. Is het antwoord ‘nee’, maar wil je het toch kopen, vraag jezelf dan af waarom je iets wilt kopen. Is het antwoord ‘ja’ stel dan jezelf de vraag of je wel echt de financiële ruimte hebt om het te kopen? Heb je die niet, koop het dan ook niet.
  • Ben je van plan te kopen, wacht dan één of twee dagen. En stel jezelf daarna opnieuw de vraag of je iets nog steeds graag wilt.
  • koop nooit zomaar, maar ga op onderzoek uit of je het ergens toch goedkoper kunt aanschaffen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contactgegevens

Mariska Eshuis
Mail mariska@budgetcoachme.nl
Telefoonnummer 06 525 884 31

KVK nr. 75258943

Werkdagen

  • Maandag:           9.00 – 17.00 uur              en          19.00 – 21.00 uur
  • Dinsdag:             9.00 – 14.00 uur
  • Woensdag:         9.00 – 12.00 uur              en          19.00 – 21.00 uur
  • Donderdag:        9.00 – 16.00 uur                            
  • Zaterdag :           9.00 – 13.00 uur